خبرهای کشاورزی

راه های صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی

چگونه در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کنیم
این روزها با کاهش میزان بارش بحران کمبود آب به شدت مورد بحث قرار گرفته است و در بیشتر مناطق کشور با خشکسالی مواجه می شویم . پس مدیریت منابع آبی از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . هدر رفتن آب در ایران بیشتر از میانگین هدر رفت آب جهانی است بطبق آخرین گزارشات مقدار هدر رفتن آب در این کشور بیست و هشت تا سی درصد می باشد این درحالی است که این مقدار در کل جهان نه تا دوازده درصد گزارش شده است و یکی از عوامل اصلی این موضوع برداشت های غیرمجاز از شبکه آبرسانی و کهنگی و پوسیدگی تاسیسات آب می باشد

راه های صرفه جویی در مصرف آب در کشاورزی

برای جلوگیری از افزایش میزان هدر رفتن آب می توان نسبت به برطرف نمودن کهنگی و تعویض و تغییر لوله های شبکه آبرسانی اقدام نمود و استفاده از لوله های پلی اتیلن، گزینه مناسبی خواهد بود .همین طور در بخش کشاورزی با تغییر روش آبیاری مزارع، باغ ها و کشت زار ها با استفاده از روش های جدید آبیاری مانند استفاده از نوار آبیاری که مخصوص آبیاری قطره‌ای هستند می توان به بهبود مدیریت مصرف و کاهش هزینه ها کمک کرد زیرا در مزارع و کشت زارهایی که به کمک آبیاری تحت فشار و قطره ای آبیاری می شوند سبب کاهش میزان آب مصرفی و بهبود کیفیت و کمیت محصولات و کاهش هزینه های تولید خواهد شد.
از مهمترین روش های تغییر الگوی استفاده می توانیم به پیروی از متدهای های بهزراعی و بهنژادی ، کم شدن سطح کشت محصولات از طریق مصرف زیاد آب و اصلاح نژاد و توسعه کاشت گیاهان کم آب اشاره نمود.
1- استفاده کمتر از کودهای شیمیایی
هر زمان از کود های شیمایی مثل اوره استفاده شود زمین ها تشنه تر خواهند شد و میزان استفاده از آب افزایش پیدا کرد .
2-کاشت گلخانه ای مصرف آب کمتر ، برداشت محصول بیشتر
بررسی های اخیر نشان می دهد که در سیستم کشت گلخانه ای میزان مصرف آب ده برابر کمتر می شود. و جالبتر آنکه با وجود کاهش مصرف آب، میزان تولید به طور متوسط هجده برابر افزایش می یابد.
3- الگوی کشت متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی ایران
ایران از نظر جغرافیایی در قسمتی از کره‌ی زمین قرار گرفته که با محدودیت‌ها و چالش های اقلیمی خاص برخوردار است خشک‌سالی یکی از جمله محدودیت‌هایی می باشد که به‌عنوان چالشی بزرگ در برابر توسعه‌ی کشاورزی است. با توجه به قرار گرفتن ایران در مناطق خشک جهان الگوی کشت باید با استفاده از بهینه منابع آب و کاشت گیاهان مناسب با اقلیم ایران برخوردار شود.
4- استفاده از آب های بازیافتی یا فاضلاب های شهری
در خاورمیانه که اکثر کشورها در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار گرفته اند و از مدت ها با معضل کم آبی آشنا هستند استفاده مجدد از فاضلاب های تصفیه شده در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، چون در بیشتر این کشورها، کشاورزی اصلی ترین مصرف کنند ه آب خواهد بود همچنین در ایران نیز در سال های گذشته استفاده از آب بازیافتی پساب و فاضلاب ها مورد توجه قرار گرفته است.

منبع :
+ نوشته شده در 1398/12/18ساعت 23:57 توسط پالایش کود | | تعداد بازدید : 49

ساخت وبلاگ جدید رایگان وی آهنگ مشاور گروپ دکتر ذهن خرید بک لینک از همه بلاگ
بستن تبلیغات [X]